משפטי חכמים


משפטי חכמים

חכמי ישראל ברוחב ידיעתם ובהיקף חכמתם כתבו והביעו דעות ורעיונות עמוקים מיני ים גם במשפטים קצרים. בחרנו מתוך דברי תורתם הנמצאים במאגר הידע ׳החכם היומי׳ משפטים שיש בהם להתאים לאירוע משפחתי או קהילתי, לתאר אדם בשעת שמחתו או כאבו, להעביר מסר ממורה לתלמיד או לנסח תחושה מיוחדת ברגע מסוים. המשפטים שאספנו ערוכים על פי שבעת הערכים במאגר הידע ומסודרים על פי סדר האלף בית של החכמים. מכל משפט אפשר לעבור ולקרוא את דברי החכם שמתוכם הבאנו אותו.

"הקב"ה עשה שיצא האדם מאב ואם, שאם היה נברא האדם עפר מן האדמה, לא היה אהבה ואחווה בעולם."
" 'וחי אחיך עמך' - שיהיה כמותך וכשם שהוא מסדר עצמו בכלי בית עם רהיטים ומלבושים נאים, כן צריך להיות חיי העני."
"אך אתה, העשיר, אם תעלה מחשבה זאת בדעתך ותאמר שמא זה ראוי ליתן לו וזה אינו ראוי ליתן לו, לא תוכל לעשות צדקה מימיך."
"ואמר 'את העני' - לומר שלא העני בלבד תביא בית, אלא מה ש'את העני' ועמו יהיה 'עמך', שאיך יערב אל לבו, שיהיה אוכל ושותה לבדו, ובני ביתו בחוסר כל."
"לרמוז שהעשיר והעני צריך להיות אהבה ביניהם, ובזה מקיים העשיר מצוות צדקה, ואם העשיר שונא לעני ונוטל עליו גאווה, ודאי הגמור, לפי הדעת, שאינו רוצה ליתן לו הצדקה מצד הגאווה ומצד שנאה."
"תכשיטי ספר תורה, שמקדישים הנשים לבית הכנסת, אם יש יתום ויתומה להינשא, יותר טוב שייתנוהו להם, שהרי מוכרים ספר תורה בשבילם."
"בפתיחת ידך לעני ודל, אתה הוא המשפיע ופותח אוצרות השמים לברך את כל מעשי ידיך, וזו היא הברכה."
"לפעמים שר של אומה זו נופל תחת שר של אומה אחרת, ...לא תאמר 'שניהם שונאים, מה לי ולהם', אלא עזוב תעזוב עימו בתפילתך."
" 'דע מה למעלה ממך' - כלומר גודל העול המוטל על המך, הוא העני, שתדע מצבו הפנימי בפרטות."
"לחזק ידיים רפות ולאמץ ברכיים כושלות, להמציא להם עבודה ומלאכה שיוכלו להתפרנס, שאם אין פרנסה אין גאולה."
"בהיות רצונו הפשוט - חפץ להיטיב לברואיו, ורוצה בקיום העולם, ביישובו ובתיקונו."
"ויקראו דרור בארץ לכל יושביה, מבלי הבדל דת העם."
"בנוגע אל האנושיות ויישוב העולם אחים אנחנו."
"במה שהם בריותיו יתברך לבד צריך לאהוב אותם."
"מילתי אל אנשי הדת מכל האסכולות היא שיעשו כל שביכולתם כדי להפיץ את השלום, ולהסיר את האיבות ואת השנאה, ולטהר את האווירה מן הקנאות הדתית..."
"תיקון העולם במלכות שדי תתאפשר... רק באהבת הזולת שמירה על זכויותיו ועשות צדקה וחסד."
"התחלת הגאולה לא בקרבת הגופות תלוי הענין כי אם בקירוב הלבבות"
"כל אחד מישראל, נמצא אתו ניצוץ אחד מאור השכינה."
"ואהבת לרעך כמוך הצדק שאתה אוהב לעצמך תאהב שיהיה גם לרעך"
"מעלת הביקור חולים, מה ששייך למבקרים לעשות, הן בידיו והן ברגליו והן בממונו, אם החולה נצרך קצת לבריות, ובנתינת מעט מעות או מעט קפה וסוכר הוא מחיהו. ויש אנשים שמתרפאים מחוליים מרוב שמחתם ששמחים, שמחשבים אותם ככה, ועל הכל שמתפללים עליו, ואל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך."

״דע שמנהגינו להדליק נר נשמה לכבוד הצדיקים ולעילוי נשמתם, שנאמר נר ה׳ נשמת אדם. ומה טוב להוסיף מאור התורה על אור הנר, שנאמר נר מצווה ותורה אור. ומה טוב להרבות מתורת הצדיק ביום פטירתו, שאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי כל תלמיד חכם, שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה, שפתותיו דובבות בקבר. ואף אם כל השמים יריעות, וכל בני אדם לבלרים, וכל היערים קולמוסים, איננו יכולים לכתוב מה שלימדו רבותינו. אך טוב מעט לצדיק, ובזכות תורתו הקדושה, ובזכות הלימוד שילמדו ישראל בשמו, ביום פטירתו, הקב״ה ישים חלקנו עמהם, ולעולם לא נבוש כי בקב״ה בטחנו, ועל חסדו הגדול באמת נשעננו, ומה רב טובך אשר צפנת ליראך.״

החכם היומי - מאגר מידע מקוון לספרות יהודי ספרד

רבי חנניה בן עקשיא אומר: רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר - ה׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר: