חכם שבתאי מוראיס


החכם היומי על לוח השנה:
< ניסן ה'תשפ"ד April 2024 >
אבגדהוש
 כב/1כג/2כד/3כה/4כו/5כז/6
כח/7כט/8א/9ב/10ג/11ד/12ה/13
ו/14ז/15ח/16ט/17י/18יא/19יב/20
יג/21יד/22טו/23טז/24יז/25יח/26יט/27
כ/28כא/29כב/30    
מדברי הרב בעניין 'לימוד התורה'
מלמד שיש פירוש המפענח משמעות, ויש המעניק משמעות.
יש להבחין בין שתי דרכים בפירוש התורה. דרך אחת מטרתה לפענח את המשמעות המדויקת של המילים; הדרך השנייה מטרתה להעניק להן משמעות מתקבלת על הדעת. לדרך הראשונה יש לתת עדיפות, מפני שזו חובתנו הראשונה, להבין את המילה הכתובה. הדרך השנייה כפופה לדרך הראשונה, ועליה להישאר תחומה תחת הגבולות שהיא מציבה לה, כיוון שבעת שלזו יש כוונה ברורה ומובחנת - כלומר, קיום המצוות כפי שאנחנו מבינים את הוראתן - הדרך השנייה תרה אחר מטרה, שאולי לעולם לא תהא מושגת. באשר לדברי א-להים חיים, אין הכרח בל יעבור לדעת את המדוע והלמה, ולעיתים קרובות, אף יהא הדבר למעלה מיכולתו של אדם, להבין את טעמיו הנסתרים של שוכן מרום. מי שיבקש לגלות את הטעם לכל דבר הכתוב בתורה, יתייאש במהרה, כבר בדף הראשון. בין אם ירצה בכך ובין אם לאו, סוד היצירה תמיד יישאר בלתי מובן לתבונת אנוש.
חכם שבתאי מוראיס , Italian Hebrew Literature, עמ' 47, בית המדרש לרבנים באמריקה, ניו יורק, תרפ"ו (1926) מתוך 'החכם היומי'
הצהרת נגישות