חכם בכור יעקב יעבץ


החכם היומי על לוח השנה:
< סיון ה'תשפ"ב June 2022 >
אבגדהוש
   ב/1ג/2ד/3ה/4
ו/5ז/6ח/7ט/8י/9יא/10יב/11
יג/12יד/13טו/14טז/15יז/16יח/17יט/18
כ/19כא/20כב/21כג/22כד/23כה/24כו/25
כז/26כח/27כט/28ל/29א/30  
מדברי הרב בעניין 'צדקה ומרפא'
מבאר שכל שהוא רעב הוא עני באותה שעה, ואין צריך תנאים.
'הלא פרוס לרעב לחמך' - הוא שהנביא בא ללמד את העם, פן יקפוץ את ידיהם מליתן לעני צדקה, לומר: 'והלא צריך שיתנה, ולא ידע למי נותנה ונוטלה', לזה אמר: 'הלא פרוס לרעב לחמך' - ולא אמר לעני, לרמוז שכל שהוא רעב הוא עני באותה שעה, ובכגון זה מותר ליתן בידו.
זאת ועוד, 'לחמך' - וכל שהוא לחם אינו צריך תנאים. ודייק 'לחמך' - כלומר מממונך באמת.
'ועניים מרודים תביא בית' - כיוון שאתה תיתן לעניים לחם ואוכל מותר ליתן בידם ואמר עוד: 'כי תראה ערום וכסיתו' - בא לומר שכשם שבתיתך לחם אינו צריך תנאים כן גם: 'כי תראה ערום וכסיתו', וכן 'מבשרך' - שהוא קרובך, לא תתעלם מהם לומר שצריך תנאים.
חכם בכור יעקב יעבץ , צור יעקב, פרשת ראה, דף קפ"ז, איזמיר, תרכ"ו (1866) מתוך 'החכם היומי'