חכם שמעון ברוך אוחיון


מקצת שבחו

חכם שמעון ברוך אוחיון נולד לאימו סולטנה ולאביו אברהם בשנת תרס"ו (1906) בעיר מוגאדור במרוקו.
אימו היא בתו של החכם דוד עמר, ואחותו של החכם המקובל רפאל עמר. ראשית תורתו למד בבית הספר 'אליאנס: כל ישראל חברים' במוגאדור. בשנת תרס"ו (1906) ביקר בבית הוריו, החכם המקובל יעקב אפרגן, שהיה בדרכו לארץ ישראל. הוא שכנע את הוריו להקדיש את הילד ללימוד תורה. חכם שמעון ברוך אוחיון עבר לבדו, לעיר מראכש. שם למד מפי ראש הישיבה, החכם יוסף נחמיאס, מחבר הספר 'יוסף חן'.
בשנת תרס"ח (1908) הוקמה במוגאדור ישיבת 'עץ חיים'. הוא חזר לעיר הולדתו, ולמד מפי ראש הישיבה, החכם דוד בן עטר. בשנת תרפ"ד (1924) עבר לעיר אָסְפִי, ללמד בישיבה חדשה, שאך הוקמה, ישיבת 'עץ חיים'. כל אותה תקופה בסאפי התארח בביתו של רב העיר, החכם המקובל ברוך אסבאג, מחבר הספר 'מנחה בלולה'.
בשנת תרפ"ה (1925) פגש בחכם אברהם אביטבול, מחכמי העיר מראכש, והיה לתלמידו. הוא הצטרף אליו לעיר וזאן, שם חכם אברהם אביטבול שימש רב העיר, וייסד עימו ישיבה בעיר. בשנת תרפ"ו (1926) חזר לעיר הולדתו מוגאדור, ובשנת תרפ"ז (1927) נשא לאישה את מרת סולטנה, בתו של החכם יהודה צרפתי.
בשנת תרצ"א (1931) עבר לעיר הגדולה קזבלנקה, והחל ללמד בישיבת 'כתר תורה' בהנהגת אב בית הדין של קזבלנקה, חכם משה מאיר חי אליקים (המשמ"ח אליקים). בשנת תרצ"ז (1937) כשחכם שמעון ברוך מונה לשמש ראש ישיבת 'כתר תורה'. בשנת תש"ח (1948) העביר את ישיבת 'כתר התורה' לראשות החכם רפאל אליהו עבו, שהפכה להיות חלק מרשת 'אוצר התורה'. חכם שמעון ברוך אוחיון יצא להשתלמות של כמה חודשים במקנס, ואחר שחזר מונה לראש השוחטים בעיר קזבלנקה. במקביל המשיך ללמד בישיבת 'אם הבנים'.
בשנת תשט"ו (1955) זכה ועלה לארץ ישראל. בתחילת התיישב במושב מגדים. אחר כך עבר לקריית מלאכי. בשנת תשי"ח (1958) מונה לרב העיר יפו, בברכת רב העיר תל אביב-יפו, החכם יעקב משה טולדאנו.
בשנת תשל"ב (1972) הוציא לאור את ספרו 'הליכות שב"א' בשלושה כרכים. הוא חיבר עוד כמה ספרים, ששמורים בכתב ידו: 'מנהגי שחיטה וטריפות'; 'מקור ברוך' - מנהגי מרקש; וזהב שב"א - דרושים.
חכם שמעון ברוך אוחיון נפטר ביום י"ג בטבת תשנ"א (1990), ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים.
מדברי הרב בעניין 'אהבת ישראל' מלמד בפנים חדשות, שאגב אהבת הניגון, לא יספיקו לדבר
בבית הכנסת המרכזי 'שיבת ציון' ביפו, תבנה ותכונן, נהגו בברכת מעין שבע, שכל הקהל אומרים אותה ביחד עם הש"ץ בניגון יפה, והש"ץ אומר רק הברכה תחילה וסוף. ... נראה לעניות דעתי טעם כעיקר במה שנהגו לומר אותה ביחד עם הש"ץ, בכדי שלא ידברו בשעת אמירתה. כי טבעי הדבר לשוחח אחד עם השני, מכיוון שאינם קוראים ורק החזן קורא לבד. ובפרט בליל שבת, שפנים חדשות באו לכאן, שאחד לא ראה את השני כל השבוע, שהם טרודים וכולי. לכן הראשונים, זיכרונם לברכה, המה ראו כן מהעונש המגיע למי שמדבר בשעת אמירתה, וכדי למנוע מהם השיחה, הנהיגו כן שכולם יאמרו אותה, ובפרט למנהגינו פה בבית הכנסת 'שיבת ציון', שאומרים אותה בניגון יפה. עוד יותר טוב, אגב אהבת הניגון, לא יספיקו לדבר.
הליכות שבא, חלק ראשון, סימן ט"ז עמ' מ"א, תל אביב, תשל"ב (1972)
מדברי הרב בעניין 'מסורת אבות' מלמד שאף קשה עליו מנהגם, פשוט שמנהגם קדוש מדעתו הקצרה
קשה עלי להבין ולדעת במה, שגם בערב שבת מתפללים מנחה כל-כך באיחור, וכפי שנוכחתי לראות כמעט עם חשיכה. ולפי זה נראה, שלא טוב עשו, כי מאחר שכמובן כבר קבלו שבת בתוספת המקובלת. ...
סוף דבר הכל נשמע, שתפילת מנחה בערב שבת קודש, כשהיא מאוחרת כל-כך, טרם ירדתי לעומקו של מנהג אחינו האשכנזים, ה' עליהם יחיו אמן, ובוודאי מקוצר המשיג ומחומר המושג. לכן לא ירדתי לעומקה של ההלכה. כי פשוט שדעת קדושים, ומנהגם הקדוש רחבה יותר מדעתי הקצרה.
הליכות שבא, חלק ראשון, סימן ט', עמ' כ"ו, תל אביב, תשל"ב (1972)
מדברי הרב בעניין 'מנהג ישראל' מלמד שבית הכנסת פתוח לכל יהודי, והוא ממוזג משאר עדות
בית כנסת צהלון, של עולי לוב, קהל קדוש, שאנו דנים עליהם, הוקם מכיס הקהל הכללי. זאת אומרת מטעם המועצה הדתית והעירייה, ואינו בית כנסת של אדם פרטי, שאפשר לו לנהוג כפי רצונו, והנו בית כנסת ציבורי כמשמעו. שצרכים לנהוג כפי מנהג הנהוג במקום.
וחוץ מזה הרי בית הכנסת הזו, וכיוצא בה, אינו מיוחדת רק בשביל כזה או אחר, אלא הרי הוא פתוח לכל יהודי, והוא ממוזג משאר עדות גם כן, שאינם נוהגים להוציא ספר תורה לחתן. ואיך יתכן לעשות בבית כנסת אחד שני מנהגים. לאחד מוציאים, ולאחר לא מוציאים. ואם נבוא להוציא לחתן זה שהזדמן להתפלל אצלם, הרי הדבר נראה ברור אגודות אגודות, שבקהילתו לא היו מוציאים וכאן מוציאים. ומזה תצמח מחלוקת חלילה, ולא כן דרך התורה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
הליכות שבא, חלק ראשון, סימן ה', עמ' ט"ז, תל אביב, תשל"ב (1972)
מדברי הרב בעניין 'לימוד התורה' מלמד זה ספר תולדות אדם - שכל אדם צריך שיהיה לו יומן
רבינו הרמב"ם , זיכרונו לברכה, בספר הגאונים 'מורה נבוכים' כתב וזה לשונו: 'הדעות צריכים לפעולות כי לא יקנה האדם הדעה והאמונה ההיא, אם לא על ידי המעשה כאמונת החידוש על ידי שמירת שבת'. אני גבר ראש עוני. דעה הייתה לי מאז ומקדם בזמני על הכתוב בתורה: 'זה ספר תולדות אדם, ביום ברוא א-לוהים אדם' - כוונת הכתוב הייתה לי כי הגיוני וטבעי הדבר, שכל אדם צריך שיהיה לו יומן, שבו רושם כל ענייניו של כל יום יום. איך שלא יהיה הוא רושם קורותיו, תוצאותיו ותולדותיו. ומכאן יצאתי למסקנה, שאם כן הוא, גם כן צריך כל אדם, באשר הוא אדם, שגם בעניינים רוחניים, בחידושים המתחדשים יום יום, בתורה ובמעשים טובים, שיהיה לו ספר מיוחד לשמו, כדוגמת יומן, וזהו המכוון לדעתי, שתולדותיו של אדם יבואו בזה הספר. זה דווקא במציאות שיכולים ללמוד ממנו בכל הדורות.
הליכות שבא, חלק ראשון, הקדמה א', עמ' 14, תל אביב, תשל"ב (1972)
מדברי הרב בעניין 'גאולת ישראל' מלמד לחזות בנועם ה', שזכה לראות מדינת ישראל ביופייה
והנה, ברוך ה', זכיתי בחסדו הגדול ליישוב טוב, ולא רק ליישוב טוב, אלא גם לזהב טוב, שהיא תורת ארץ ישראל, ולא רק זה, אלא גם לחזות בנועם ה', ואיזה? - זה שזכיתי לראות מדינת ישראל ביופייה והדרה, בשכלולה ובצביונה, בשחרור המולדת, שזהו נועם ה' עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, באשר ה' היה עמנו כאשר היה עם אבותינו, הרמת דגלנו, המתנוסס במדינתנו. מפלת אויבינו אשר חשבו וחושבים להכחידנו, לולא ה' שהיה לנו, אזי חיים בלעונו. ונוסף על נחלתנו, שחרור ירושלים השלמה, משוש ליבנו. זכיתי לראות את הניסים והנפלאות, המתרחשים יום יום לעינינו.
הליכות שבא, חלק ראשון, הקדמה ב', עמ' 18-19, תל אביב, תשל"ב (1972)
מדברי הרב בעניין 'צדקה ומרפא' מלמד הכרת הטוב לאשתו, שאין לו מעצמו כלום
מרת חמותי הצדקת, עשתה עימי רבות טובות בלי ספורות. יזכור לה א-לוהי הרוחות לטובה בעולם הנשמות. ויהי זכרה ברוך לכל הדורות, אמן. ותבדל לחיים טובים וארוכים, רעייתי ותמתי, הודות לה ולהסתפקותה עם המצב הקיים אצל התלמיד חכם, שאין לו מעצמו כלום, היא שנתנה לי כל האפשרות, להמשיך בישיבת החכמים, ויכולתי גם לקבוע שעות נוספות בימים ובלילות, בלי כל הפרעות. גם וויתרה על המותרות, יוסיף ה' ויתן לה חן וכבוד, וזרענו כן יעמוד לירא את השם ולעבוד, אמן. וזאת הברכה, מא-לוהי המערכה, לאחיה הגדול ... שהוא המציא לי את הפרנסה משך תקופה ממושכת. זכרה ה' לו לטובה, עד זקנה ושיבה.
הליכות שבא, חלק ראשון, ביוגרפיה, עמ' 26, תל אביב, תשל"ב (1972)