חכם קס סבוהו ברוך


החכם היומי על לוח השנה:
< אדר ב' ה'תשפ"ד March 2024 >
אבגדהוש
     כא/1כב/2
כג/3כד/4כה/5כו/6כז/7כח/8כט/9
ל/10א/11ב/12ג/13ד/14ה/15ו/16
ז/17ח/18ט/19י/20יא/21יב/22יג/23
יד/24טו/25טז/26יז/27יח/28יט/29כ/30
כא/31      

מקצת שבחו

קֶס סֶבּוֹהוֹ ברוך נולד לאמו פיטג' ולאביו קֶס ברוך בנימין בשנת תרס"ח (1908) בכפר עַדִי-אַנְקֶטוֹ, שבאזור תְגְרַאי.
ראשית תורתו למד מפי אביו קֶס ברוך בנימין, שהנהיג את הכפר היהודי עַדִי-אנקטו, ואירח את ד"ר יעקב פייטלוביץ' בעת מסעו הראשון באתיופיה 1904  . תמונה ממפגשם, מופיעה בספר 'מסע אל הפלשים' של ד"ר פייטלוביץ'. מהכפר עַדִי-אנקטו עברה משפחתו אל הכפר בֶּית-מַרִיָה, שם אביו שימש הקֶס ומנהיג הרוחני של הכפר.
קֶס סבוהו ברוך נדד להרי סְמֶיין, שם העמיק בלימודו בחברת מֶנקְסווץ' הנזירים היהודיים, והוסמך לכהונה כקֶס.
הוא נשא לאישה את מרת בֶּלֶטֶש טֶלָה ועבר לגור עימה בכפר אַסְגֶדֶה. לאחר שנולדו להם שני ילדים, נפטרה אשתו.
בשנת תש"ח (1948) חזר להרי סְמֶיין כדי לקבל אישור הנזירים לשאת אישה נוספת. עם קבלת האישור, עבר לגור בכפר עַדִי-אַעְרוֹ באזור אַדִיָבוֹ, שם נשא לאישה את מרת טֶאווֶדֶש טַפֶרֶה, ונולדו להם 12 ילדים, אך תשעה מהם נפטרו בילדותם. בן אחד יוסף, ושתי בנות האריכו חיים, אך בנו יוסף נפטר במסע הקשה לארץ ישראל דרך סודן.
קֶס סבוהו ברוך התפרנס מיגיע כפיו בחקלאות, ולא הזדקק לבריות. הוא העמיד תלמידים רבים, שהגיעו ללמוד בביתו, מכל קצוות הארץ. הוא נהג לסובב בין כפרי האזור, ובכל מקום שהגיע בנה בית כנסת ובית נידה, לפני שבנה את ביתו. הוא השקיע זמן רב בכתיבת ספרי הקודש, והיה מכין בעצמו את הדפים והחוטים לכריכת הספרים. את הספרים היה מחלק בין תלמידיו ומשפחתו כדי לחזק את חיי הדת והמסורת.
קֶס סבוהו ברוך נפטר ביום ג' באב תשל"ה (1975), ונטמן בכפר אִירַר שבאזור אַדִיָבוֹ במחוז תְגְרַאי. בשנת תשמ"ג (1983) זכתה אשתו, מרת טאוודש טפרה, ועלתה לארץ ישראל, ונפטרה בארץ כעבור שנתיים.
אין בידינו כתבים מדברי תורתו (ישנם כיום ספרי תפילה ומזמור  בשפת הגעז בידי משפחתו וכמה מתלמידיו), העלנו על הכתב, דברים שנאמרו משמו ע"י בנותיו ותלמידיו.
לא נהגו יהודי אתיופיה לקרוא בתואר רב, אנחנו קוראים בתואר זה בכדי לייצג שר, אדון ומנהיג כפי שהיה מעמדם של חכמי העדה. 
הצהרת נגישות