חכם שמואל די מדינה


A Short Tribute

חכם שמואל די מדינה, מהרשד"ם, נולד לאמו ולאביו משה בשנת רס"ו (1506) בעיר שאלוניקי, תורכיה.
התייתם מאביו בגיל צעיר וגדל על ברכי אחיו הבכור. ראשית תורתו למד מפי חכם לוי בן חביב בעל ה'עין יעקב' ועיקר תורתו מפי חכם יוסף טאיטאצאק, ראש הישיבה הגדולה בשאלוניקי, שניהם דור ראשון למגורשי ספרד, שהגיעו לשאלוניקי, עם הזמנת הסולטאן ביאזיט השני, שפתח את שערי האימפריה העות'מאנית למגורשים.
בשנת רצ"א (1531), עמד בראש ישיבה בעיר שאלוניקי ואב בית דין. עמד בקשר והתדיין עם גדולי דורו, חלקם למדו בישיבתו של רבו חכם יוסף טאיטאצאק, ובתוכם חכם דוד בן זמרא וחכם בצלאל אשכנזי, בעל ה'שיטה המקובצת' ממצרים, חכם יוסף קארו בצפת, וחכם יוסף בן דוד בן לב מחכמי שאלוניקי. 
בספרו שו"ת המהרשד"ם, נקבצו ע"י בנו כאלף מתשובותיו הרבות לשאלות, שהופנו אליו מכל רחבי העולם. פסיקותיו השפיעו, דורות רבים אחריו, עד ימינו. בישיבתו הנהיג שיטה ייחודית, בה עודד את תלמידיו ללימוד עצמאי וחשיבה ביקורתית. תלמידיו ישבו עמו בבית הדין, ולמדו תורה הלכה למעשה. בין תלמידיו הרבים תלמידי חכמים כמו חכם מנחם די לונזאנו בעל ה'שתי ידות', וחכם אברהם די בוטון בעל ה'לחם משנה', ואנשי מעשה: סוחרים, רופאים ואנשי מדע.
חכם שמואל די מדינה נפטר ביום ב' חשוון בשנת ש"ן (1589), ונקבר בעיר שאלוניקי.
בין תשובותיו וחידושיו: 'פסקי הגאון מוהר"ר שמואל די מדינה' יצא לאור בחייו בשאלוניקי, במספר כרכים בין השנים ש"מ-שמ"ב (1580-1582), שו"ת המהרשד"ם יצא לאור בשאלוניקי ע"י בנו חכם משה, בן השנים שנ"ד-שנ"ח (1594-1598) 'בן שמואל' - דרשות יצא לאור במנטובה ע"י נכדו חכם שמעיה, בשנת שפ"ב (1622).
A few quotes from the Rabbi on 'Love of Israel' in which he teaches that the definition of public leadership is to be found in giving to each and every faction what it requires

In a large group of individuals one finds people, some of whom are wise, knowledgeable and understand science, some who are naïve and lacking in knowledge, and some who are average. You can see that the Torah spoke of four sons. Should a speaker address the public with profound words, appropriate for the wise, the person will discover that the rest of the group is wasting its time. And this cannot be. And should the person choose the other option, and speak in the simple terms appropriate for most people, the group of wise people will be wasting its time. On this matter, King Solomon, may he rest in peace, said "The lips of the righteous sustain many." It is known that the definition of a righteous person is one who gives to each his due, as the master instructs, and this is how it is possible for a person to lead many: by knowing to give each and every faction what it requires. Those, indeed, whose sight is limited and do not distinguish whom they are addressing will at times tire the public with their words, causing useless damage and loss, and at times will speak simple words before the wise, and be mocked.

Ben Shmuel, Sermon 11 to Those Entering Public Office, p. 44b, Judah Samuel Saporta, Montova, 1622