חכם מסעוד חי רקח


A Short Tribute

חכם מסעוד חי רקח נולד לאמו ולאביו חכם אהרון רקח בשנת ת"נ (1690) באיזמיר, שבתורכיה.
בצעירותו זכה ועלה לארץ ישראל והתיישב בירושלים. תורתו למד במחיצת חכם חיים אבולעפיה, ממחדשי היישוב היהודי בטבריה, בעל 'עץ החיים', ובמחיצת הראשון לציון חכם יצחק הכהן רפפורט בעל 'בתי כהונה'.
חכם מסעוד חי רקח יצא כשליח דרבנן למרוקו, תוניס, איטליה (ונציה, ליוורנו) ולוב. בהיותו בוונציה, בשנת תק"ב (1742) זכה להוציא לאור את החלק הראשון מארבעת חלקי ספרו 'מעשה רוקח' - פירושו על הרמב"ם.
בשנת תק"ט (1749), חכם מסעוד חי רקח הגיע לטריפולי, ונעתר לבקשת ראשי הקהילה, להשתקע בעיר, ולשמש רבה של יהדות טריפולי. הוא נתמנה לאב בית הדין, שעמו משמשים חכם דוד טייאר וחכם בנימין ואתורי. חכם מסעוד חי רקח הנהיג את הקהילה במשך כעשרים שנה, וזכה להעמיד דור של תלמידי חכמים, ובתוכם חכם שלום פלוס, חכם משה לחמייש, וחתנו - חכם נתן אדאדי. 
חכם מסעוד חי רקח נשא לאישה את מרת אסתר ונולדו להם ילדים בתוכם חכם יצחק רקח, ומרת חנה אדאדי.
חכם מסעוד חי רקח נפטר ביום י' אב תקכ"ח (1768) ונטמן בעירו טריפולי.
חכם מסעוד חי רקח חיבר את הספרים: 'מעשה רקח' - ארבע חלקים על משנה תורה לרמב"ם, ובתוכו פירושו של חכם אברהם בנו של הרמב"ם, החלק השני והשלישי יצאו לאור, לאחר מותו, בליוורנו בשנת תקכ"ב (1862). החלק הרביעי נותר בכתב יד, ונדפס רק בשנת תשכ"ד (1964), 'דברי הברייתא' - ספר דרושים ופירוש על חמש מגילות, 'חידושי השם' - על התלמוד.
A few quotes from the Rabbi on 'Tzedakah and Healing' in which he teaches that once an intention is voiced, even though it has yet to come to pass, it is as though it has been fulfilled

"This being the case, if a dying person (lit. bedridden by illnes) voiced instructions and said: Whatever this tree produces is for the poor, or all income from this house is for the poor – it belongs to the poor. There are Geonim who disagree on this matter. Since poor people can receive only what can be obtained, they cannot receive what has yet to come into this world, but I tend to disagree. For a person does not instruct that something be obtained, but does instruct that his words concerning charity or trust be fulfilled just as one instructs to fulfill a vow." The Rabbi (author o)] Kessef Mishneh, as does the Beit Yoseph in Hoshen Mishpat 212, asks: How can the poor obtain anything if heirs make no oaths and those who bequeath to them are not in this world? He explains that since they overheard (the commitment) and remained silent, it is as though they received in order to give. End quote. With all due respect, it is a weak reason, and the commentary, of blessed memory, wrote that the reason is to fulfill the dying person's words. In my modest opinion, since we have the words of the dying person in writing or similarly submitted, or when a dying person voices such a thing, it is as though it were already handed to poor people. This is why our master mentions the law concerning what is obtained by poor people from a bedridden person, and all the more so for a healthy one.

Ma'asseh Rokach, Volume Four, Halakha 16, p.268, Samuel Akiva Schlesinger, Tel Aviv, 1974