חכם משה אלשיך הקדוש


A Short Tribute

חכם משה אלשיך הקדוש, נולד לאימו ולאביו חכם חיים בשנת רס"ז (1507) באדרינופול שבתורכיה. 
ראשית תורתו באדרינופול מפי מרן החכם יוסף קארו. לאחר מכן עבר לשלוניקי, שם למד תורה מפי החכם יוסף טיטאצאק. בשנת רצ"ה (1535) זכה ועלה לארץ ישראל והתיישב בעיר צפת. שם שימש בקודש כפוסק הלכה ודיין. לאחר שעלה רבו, חכם יוסף קארו לצפת, עמד לצידו, ובעת זקנותו אף היה חותם בשם רבו.
חכם משה אלשיך עמד בראשן של שתי ישיבות בצפת, בהן לימד את העיון בגמרא, אך עיקר ייחודיותו של חכם משה אלשיך היה בתורת הדרש. אל דרשותיו הגיעו רבים, ואף האר"י הקדוש, שחי באותה תקופה, הגיע לשמוע דרשותיו, ואמר שחכם משה אלשיך זוכה בפירושיו לכוון אל האמת. אך משרצה חכם משה אלשיך להיכנס לשיעוריו של האר"י הקדוש, לא הניחו להיכנס באומרו שתיקונו ושורש נשמתו הוא בדרש ולא בחכמת הנסתר.
בשנת שמ"ז (1587) נאלץ לגלות לדמשק  כנראה בשל מגפה שפקדה את ארץ ישראל והפילה חללים רבים.
בשנת ש"נ (1590), הוא כבר בן למעלה משמונים שנה, יצא כשלוחא דרבנן לתורכיה, פרס וסוריה. 
חכם משה אלשיך נפטר בי"ג ניסן ש"ס (1600) בדמשק, ונטמן בבית העלמין העתיק של צפת.
חכם משה אלשיך חיבר ספרים רבים בעיקר בדרש ובפרשנות: 'תורת משה' - על התורה. 'מראות הצובאות' - על נביאים ראשונים, פירושים על חמש מגילות, על ספר דניאל, משלי, איוב ותהילים. 'ירים משה' - פירוש על מסכת אבות. שו"ת מהר"מ אלשיך, ופירוש על ההגדה של פסח.
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he teaches that one's grasp of Torah is one's "tikun" and passion

Some have a passion for Torah, some for justice and some for charity; it is likewise for all commandments. There are differences also among those who learn Torah: Some have a passion for Torah, some for Mishna, some for Talmud, some for the Aggada and some for the Merkava. In what does each differ from the other? We know the following from our teachers, of blessed memory: All souls that are to reach this world unto the end of generations were present at Mount Sinai. Each and every soul of the nation of Israel has its own grasp of Torah, one from the aspect of a certain commandment, one from another, and this logic applies to them all. For each one of them, this is what provides their tikun (repair) and their place in the World-to-Come… the Tanah means to say: It is not difficult for any person to obtain the World-to-Come; just as a city appears to have many, innumerable paths, each one will lead to it. Thus it is with a righteous person, whatever the person grasps will lead them to the World-to-Come, each one according to their spirit's penchant, and according to what arouses their passion in this world, which leads to their place in the World-to-Come.

Yarim Moshe on Tractate Avot, p. 15 – 16, Wagschell Publishing, Jerusalem, 2012