חכם אברהם בלעיש


A Short Tribute

חכם אברהם בלעיש נולד לאמו ולאביו שלום ביום י"ח אב תקל"ג (1773) בתוניס, עיר הבירה של תוניסיה.
גדל בקהילת הגראנה - קהילת יוצאי ליוורנו בעיר תוניס, והיה תלמידם של חכם שלמה בר דוד חיים מלאך, חכם שמואל משה הכהן, חכם יעקב אבוקאייא וחכם שלמה דוד, שסמכו ידיהם עליו. נשא לאשה את נעמי, ונולדו להם שלושה ילדים: שלמה, רחל אריה ודבורה ונטורה.
חכם אברהם בלעיש היה מקורב לשררה וזכה בעשירות. יוצא ובא בביתו של מושל העיר חמודה ביי, ואף שימש גזברו. כל זאת לא עמד לו, בשנת תקס"ח (1808), עת התהפך עליו הגלגל, ונאלץ לברוח בחוסר כל מתוניס, בעקבות המהומות כנגד מושל העיר, בהם נבזז רכושם של תושבי תוניס, הנתינים הזרים, היהודים והנוצרים. 
בשנת תק"ע (1810) חכם אברהם בלעיש זכה והגיע לארץ ישראל והתיישב בירושלים, שם חי בעוני רב. בשנת תקע"ז (1817) יצא בשליחות לאירופה. בין התורמים להצלחת מסעותיו היה המלך ויטוריו אמנואלה הראשון, מלך סרדינה ופיימונטה. חכם אברהם בלעיש הגיע לניס בצרפת, ושימש כרב הקהילה היהודית כעשרים שנה. בשנת ת"ר (1840) עבר ללונדון, שם שימש כרב הקהילה הפורטוגזית.
חכם אברהם בלעיש נפטר בשנת תרי"ג (1853). יום פטירתו אינו ידוע לנו, אנו מציינים אותו ביום ז' באדר, שכל נשמות חכמי ישראל כלולות במשה רבינו.
בין חיבוריו הרבים שיצאו לאור: 'תבואות יקב' - תורה וש"ס, 'אחרית לאיש שלום' - פירוש לשולחן ערוך, 'עפרות תבל' - קהלת, 'פתח הבית' - דרושים, 'באר לחי רואי' - מוסר, 'יד אבשלום' - על הטור אורח חיים ושו"ת, 'רווח והצלה' - שירים. בנוסף חיבר תפילות, דרשות ושירים, שיצאו בחיבורים נפרדים לכבוד מלכי הארץ ושריה. חיבוריו תורגמו לצרפתית, איטלקית וגרמנית.
A few quotes from the Rabbi on 'Tzedakah and Healing' in which he teaches that if one is exacting with the poor, one will never give charity in his lifetime
"If one watches the wind, he will never sow; and if one observes the clouds, he will never reap". For if a person is exacting with the poor, saying "This one seems worthy to be given [charity] and is not a cheat, this one is a cheat and I will not give him" - such a person will never give charity, for a human being sees into the eyes, while God sees into the heart. A person who appears worthy in your eyes may possibly be a cheat, while one who seems like a cheat to you may be a worthy person and not a cheat. This is similar to individuals who wish to sow their field yet remain on their guard in case the winds arrive and scatter the earth covering the seeds so that the seeds will not grow. Thinking this way will prevent sowing forever. Similarly, a person seeking to reap their field who looks for clouds in the skies every day, lest the rains fall on their harvest, prevent it from drying and ruin it, will not be able to reap because of these thoughts. So it is with you, O rich person. If you let this thought come to mind and say this one is worthy of being given and this one is not, you will never give charity during your entire lifetime. Rather, let no poor person who approaches you leave emptyhanded, and leave this issue in God's hands, who will consider it charity…
Ofrot Tevel, p.64, published by the author, London, 1850