חכם אברהם קורקידי


A Short Tribute

חכם אברהם קורקידי נולד לאימו ג'וייה ולאביו חכם דוד בשנת תקע"ג (1813) באיזמיר. 
הוריו גדלוהו בדוחק רב כפי שכתב: 'יגעו עמנו בעשר אצבעותיהן ללמדנו תורה ומצוות מתוך הדחק". בשנת תקצ"א (1831) פשטה מגיפה כולירה בעיר ושני הוריו, נפטרו, והוא בן שמונה עשרה שנה.
חכם אברהם קורקידי למד תורה בישיבת 'בית יעקב רבי' באיזמיר מפי ראש הישיבה חכם רפאל יוסף חזן. ובאותה תקופה נשא לאשה את שולטנה. 
ביום י"א אב תר"א (1841) פרצה שריפה גדולה באיזמיר, ששרפה את רוב בתי העיר וגם את הישיבה. חכם אברהם ואחיו חכם משה נאלצו לעקור מעיר הולדתם, כל אחד לעיר אחרת. חכם אברהם שם פעמיו לעיר אדאסי ושם שירת בקודש כשוחט ושליח ציבור כחמש עשרה שנה. 
בשנת תרט"ו (1855) עבר לעיר בירגאמה, ושם שימש בקודש כרב כדרשן ושוחט במשך כשלושים שנה.
בשנת תרמ"ב (1882) לערך, הגשים את כיסופיו לארץ ישראל, ועלה יחד עם משפחתו לירושלים. לאחר זמן מה עבר לעיר יפו, ושם דר כשלוש שנים עד עת פטירתו.
חכם אברהם קורקידי היה דרשן מובהק ואת דרשותיו הוציא לאור בספרו 'ויקח אברהם' שנדפס באיזמיר תרמ"ב (1882). בנוסף חיבר ספר 'עט סופר' הכולל טפסי שטרות מסוגים שונים אך ספר זה לא ראה אור עולם. ספר נוסף שהשתדל בהדפסתו היה הספר 'משה עבד' שכתב אחיו, חכם משה קורקידי. 
חכם אברהם קורקידי נפטר ביום י"ז אב תרמ"ה (1885) ונטמן בבית העלמין הישן של יהודי יפו. 
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' , in which he teaches that the principal aspect of the commandment to write Torah scrolls concerns writing books used for study

The commandment to write a kosher Torah scroll, as we have seen done by my friend Haim, may God preserve him, who had this excellent and lovely Torah scroll written in his name, is a fulfillment of the verse we have inscribed at the entrance, "This is my God and I will enshrine Him – enshrine Him with commandments". It is a beautiful Torah scroll, written with beautiful ink and a beautiful quill by an artist scribe, bound in beautiful silk vestment, to which he has also added the two sterling silver pomegranate and breastplate adornments. There is no doubt whatsoever that his recompense will be very great, and that he has fulfilled the verse "Wealth and riches are in his house, and his beneficence lasts forever". …We learn from the words of our master, Rabbi Asher Ben Yechiel, may he rest in peace, that in past generations they would write a Torah scroll and study from it. The principal aspect of the commandment is to write a Torah scroll, but in our day, when a Torah scroll is written and then placed in the synagogue for public reading, it does not suffice to write only Torah scrolls but Mishnah, Talmud and commentaries must also be written, in keeping with the above.

VaYikakh Avraham, original Torah commentary, Sermon 11, p. 27b, Izmir, 1882