חכם רחמים חי חויתה הכהן


A Short Tribute

חכם רחמים חי חויתה הכהן נולד לאמו ולאביו חכם חנינא ביום כ"ב סיון תרס"א (1901) בג'רבה, שבתוניס.
בצעירותו למד מפי החכם דידו הכהן שהיה 'רב רבנן' בג'רבה, ובשנת תרע"ו (1916), בהיותו בן חמש עשרה שנים בלבד, הוא הצטרף לשיעור ההוראה של חכם כלפון משה הכהן, שהתקיים בביתו.
לאחר נישואיו, חכם רחמים חי חויתה הכהן התמנה לסופר בית הדין, עד אשר נקרא אף הוא ללמד ילדי ישראל, על ידי חכם רפאל מאזוז. הוא התגלה לא רק כלמדן עצום, אלא גם כפדגוג אָמָּן בעל כשרון פורה בחינוך התלמידים, והקניית הלימוד בצורה מועילה ונעימה. 
בניו של חכם רחמים חי חיותה הכהן מתו בעודם עוללים, והוא שמח בבנותיו ובתלמידיו, שהיו כבניו ממש, והיה מרעיף עליהם אהבת אב לבנו. כאב רחום היה להם, גידלם ונשאם על לוח לבו, עד שהעמידם בקרן אורה. הוא ראה חשיבות גדולה בכתיבת חידושי תורה, והיה מעודד את כל תלמידיו לכתוב מדי יום דף חידושי התורה שהתחדש להם באותו היום.
בשנת תרצ"א (1931), הלך לעולמו הגאון חכם ציון הכהן יהונתן זצ"ל ראש אבות בתי הדין בג'רבה. חכם רחמים חי חויתה הכהן, לא אבה ליטול על שכמו עול זה מפני אהבתו הרבה לתלמידיו, ורצונו להמשיך בלימוד התלמידים. רק בשנת תש"י (1950), משנפטר חכם כלפון משה הכהן הסכים לקבל על עצמו, והתמנה לראש אבות בתי הדין של ג'רבה.
בחודש מנחם אב תשי"ד (1954) חכם רחמים חי חויתה הכהן עלה לארץ ישראל והתקבל בכבוד רב ע"י גדולי חכמי ישראל, שהגיעו להקביל פניו. הוא קבע את מקום מושבו במושב ברכיה ונתמנה לרב המושב. 
חכם רחמים חי חויתה הכהן, השיב נשמתו לבוראו, בטרם עת, בהיותו בן ח"ן שנים בלבד, ביום י' בשבט תשי"ט (1959), ונטמן בהר המנוחות בירושלים.
חכם רחמים חי חויתה הכהן פרסם מספר רב של ספרים: שו"ת 'שמחת כהן' - על ארבעת חלקי השולחן ערוך; 'מגיד דבריו ליעקב' - על הגדה של פסח; 'מנחת כהן' - על התורה; 'מנחת ערב' - מוסרים ומעשיות על התורה; 'פרחי כהונה' ג' חלקים - חידושים על התלמוד בבלי; 'תוקפו של נס' - פירוש על מגילת אסתר.
A few quotes from the Rabbi on 'Customs of Israel'
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he teaches that the purpose is to act or to teach – to know how to teach and how to act

Torah scholar who study only Talmud, and whose entire activity consists of pilpul (casuistry) and do not attend to also studying laws, are in error. For the purpose of studying Talmud is to learn the required laws, and to teach God's laws. The purpose of study is to act or to teach, and one must allocate time to learning and considering the responsa of adjudicators, to know how to teach and how to act. One should set regular times for the study of Shulchan Aruch and its supplements to attain proficiency in knowing the laws, those that are currently applicable, in particular. For we see, to our chagrin, that some Torah scholars are extremely studious and precise, yet when confronted with questions of simple laws that are clarified in the Shulchan Aruch, even those laws of prayer and the recitation of blessings, do not know how to reply. They end up making secondary matters primary. For pilpul and cleverness were not created for their own sake, but to teach law. They serve to sharpen the mind so that it be prepared to learn rulings, questions and answers, and to teach God's law and teachings, and to avoid errors when teaching.

Menachem Cohen, Part 3, p. 29, published by the Committee for the Publication of the Rabbi's Books, Tehiya Printing, 1958