חכם בוגיד חנינא סעדון


A Short Tribute

חכם בוגיד חנינא סעדון נולד לאמו ולאביו, סביב שנת תרע"ו (1916) באי ג'רבה הסמוך לתוניס.
חכם בוגיד חנינא סעדון הוא תלמידו המובהק של חכם רחמים חי חויתה הכהן. הוא כיהן כראש בית דין של ג'רבה עד שנת תשנ"א (1991), ואז עבר לפאריז, שם עמד בראש קהילה של בני עדתו, ברובע ה-19, והקים את הישיבה 'תורה ורחמים' על טהרת הקודש ע"ש רבו חכם רחמים חי חויתה הכהן.
חכם בוגיד חנינא סעדון הקדיש עצמו ללימוד התורה. הוא היה פרוש וספון בביתו, חי בפשטות ובעוני. היה מלומד בניסים וברח מהכבוד. בין תלמידיו חכם חיים ביתאן (מנהיגה של קהילת תוניסיה) וחכם ישראל כהן.
חכם בוגיד חנינא סעדון השיב את נשמתו לבוראה, בבוקרו של ערב חג שביעי של פסח ביום כ' בניסן תשס"ו (2006), ונטמן בירושלים. 
חכם בוגיד חנינא סעדון חיבר ספרים רבים, בהם ניתן למצוא מחידושיו, שנכתבו כבר בשנת תר"צ (1930). מספריו שיצאו לאור ישנם 8 חלקים ספרי שו"ת - 'מגיד תשובה' ו-6 חלקים 'מגיד חדשות' - על הש"ס. כן יצאו לאור ספרים נוספים על ההגדה והדרוש כספר 'דרישת רחמים', 'הגיד לעמו' ו'הגיד מרדכי'.
A few quotes from the Rabbi on 'Customs of Israel' in which he teaches that when any link of a chain is shaken, the first one moves as well.
Our sages and rabbis, who have stood for us firmly in the past and still do in the present, are as connected to each other by their very beings as links are in a chain, leading to our Teacher, Moses, may he rest in peace, who received the Torah from the Almighty. Every rabbi, leader and rabbinic court that stands firmly for the People of Israel is like a link in the chain…
And it is a known fact that when a person shakes the last link of a chain - even if it be several hundred meters long and reach the top of a mountain thousands of meters high, and shaken from way below on the ground - the first link moves as well.
This is what the chain of transmission - received by our forefathers and passed on from one person to the next, going back to Moses, may he rest in peace - is like. Every word of learning expressed by the sages of any generation, even the least of them, is an expression of our Teacher, Moses, and the Almighty, and is as though the Shechina is speaking from the mouth of that sage himself.
Derishat Rachamim, Sermon 2, pp. 14 – 15, published by the author, 1985