חכם מרדכי עטיה


A Short Tribute

חכם מרדכי עטיה נולד לאמו ולאביו בשנת תרנ"ח (1898) בעיר חאלב (ארם צובא) שבסוריה, ועלה עם הוריו  בגיל צעיר לירושלים. בשנת תר"פ (1920) בימי מלחמת העולם הראשונה, חכם מרדכי עטיה ברח חזרה לחאלב, שם נישא לאלגרה (שמחה), ונולדו להם 9 ילדים. 
בשנת תרפ"ב (1922) היגר עם משפחתו למקסיקו סיטי והחל להנהיג את הקהילה הגדולה של יוצאי חאלב במקום. תחת הנהגתו נקבעו שיעורי תורה והוקמו מוסדות חסד ותלמודי תורה. חכם מרדכי עטיה היה מהיוזמים להקמת בית הכנסת 'רודפי צדק' ומקווה הטהרה. כחכם וכמקובל דיבר רבות על המצווה החשובה של יישוב ארץ ישראל. כאשר חש בעצמו כי השהות במקסיקו מפריעה לחינוך ילדיו החליט לחזור לארץ ישראל.
בשנת תרצ"ו (1936) הגיע חכם מרדכי עטיה לירושלים עם אשתו ותשעת ילדיו. בעקבות הפרעות שפרצו באותה השנה, התקשה במציאת פרנסה והחל לשמש כשליח דרבנן למוסדות החסד בירושלים. במלחמת השחרור שהה בארץ, וחיזק את רוחם של תושבי ירושלים. 
חכם מרדכי עטייה עסק כל חייו בחשיבות העלייה וההתיישבות בארץ ישראל, הוא חזר והדגיש את החובה הגדולה להכיר בניסים שקרו בזמן הקמת המדינה, לשמוח בהם ולהודות בהם.
בשנת תשכ"ז (1967) חכם מרדכי עטיה ייסד בירושלים את ישיבת 'החיים והשלום' ללימוד תורת הקבלה. בין תלמידיו היו חכם ישועה בן-שושן וחכם שבתי סבתו. 
חכם מרדכי עטיה נפטר ביום י"ד בתמוז תשל"ח (1978), ונטמן  בבית הקברות בהר הזיתים בירושלים.
חכם מרדכי עטייה כתב ספרים רבים שכולם עוסקים בחשיבות ארץ ישראל, מבין ספריו: 'לך לך', 'סוד השבועה', 'מחשבות שלום', 'מחסה ועוז', 'שמחת עולם', 'ארצות החיים'  ועוד.
 
A few quotes from the Rabbi on 'Customs of Israel' in which he teaches that those who believe in the Coming of the Messiah should precede him by coming to the Land of Israel
What good personal qualities have those who make the effort to immigrate to the Land of Israel! The sooner the better, out of honor for the Shechina and to take her out of exile, and also to repair the world [Tikun 'Olam] so that the Messiah might arrive, as it says above, "to prepare his place". Those who are neglectful about immigrating to the Land of Israel, claiming that they await the Messiah's arrival, are mistaken for those who await and believe in his coming must be in Israel. Just like a person awaiting to receive a king, one must be there several hours in advance to find a place, and waiting for a king is part of honoring him. One should not remain at home and let the king arrive and wait for people.
Also, the Messiah will come to gather those Jews who are in remote places – those in remote places are the ones behind the Iron Curtain, or behind the Sambatyon River, or beyond the Mountains of Darkness, but who can say that those living in the lands of freedom and liberty are remote?... On this matter, it says in the Torah that "The hidden things belong to the LORD our God" – this refers to those Jews who live in hidden places such as behind the Iron Curtain and the like…but the "revealed" ones must harken to the voice calling "Go forth from your native land".
Lech Lecha, pp. 30 – 31, HaTehiya Press, Jerusalem, 1963