חכם לוי סעדיה נחמני


A Short Tribute

חכם לוי סעדיה נחמני נולד לאמו רינה ולאביו חכם יעקב ביום י"א אדר תרפ"א (1921), בעיר מרקש שבמרוקו.
הוא נולד אחרי שנים שבהן ילדי אביו ואמו מתו בינקותם, ונקרא על שם חכם אלעזר הלוי, רבם של הוריו, ועל שם חכם סעדיה רבאח, שעל קברו התפללו הוריו להולדת ילדים. 
חכם לוי סעדיה למד מפי אביו, מפי חכם יעקב חזות וחכם אברהם אביטבול, ונסמך על ידי חכם שלום משאש.
חכם לוי סעדיה נשא לאישה את מרת פיבי ונולדו להם ארבעה בנים: ישראל, בן-ציון מאיר, שאול ושר-שלום. 
חכם לוי סעדיה לימד בתלמוד תורה 'אוצר התורה', ובשנת תשי"ד (1954) התמנה לרב בישיבת 'נווה שלום'. במקביל לימד תנ"ך ותלמוד בבית המדרש למורים בקזבלנקה. 
בשנת תשכ"ד (1964) חכם לוי סעדיה נחמני עלה לארץ ישראל והתיישב בפתח תקוה, שם הוצעה לו משרת רבנות. הוא ויתר על המשרה לאחר זמן קצר, לטובת חברו, חכם משה מלכה. 
חכם לוי סעדיה עבר לירושלים, והיה ממקימי ישיבת 'אוהל מועד' בשכונת בית וגן בעיר. הוא היה שותף להקמת בית הכנסת 'בית שמואל' בשכונת שמואל הנביא ו'דרכי נועם' – מוסד להפצת תורה למבוגרים ונוער. חכם לוי סעדיה מסר שיעורי תורה ויהדות באוניברסיטאות, וארגן שיעורים לבני נוער בשעות אחר הצהריים.
חכם לוי סעדיה נחמני נפטר ביום ז' שבט תשנ"ה ונקבר בהר המנוחות בירושלים.
חכם לוי סעדיה כתב את 'ברית הלוי', פירוש לספר קהלת, וחיבר קונטרסים שונים, ביניהם 'וענתה השירה הזו' העוסקת בעניינים אקטואליים ובגאולה.

A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he teaches that the Torah is similar to a path that changes with every step you take forward

Supreme knowledge is concealed in Creation, and it reveals itself progressively; each and every generation has its problems and aspirations, and a person might consider that Torah is no longer a source of guidance, heaven forbid. It contains, however, the origin of Creation, which can be called a path – and just like this path, its landscape and surface change; every step forward has you renewing your attention for reasons of pace and safety. Yet this is all revealed to you thanks to light; light is the plain, single agent through which you discover all that lies before you –whether in differentiating between place and time, or within Creation itself – this same, plain light that exists from the dawn of the Genesis to this day. This is the sense in which the Torah is called light, and is the reason that all places and times, and all of Creation, will bestow light upon you and reveal to you the solutions to the new questions.

Brit Halevi, Ecclesiastes 12, pp. 203 – 204, published by the Machshevet Levi Institute, Jerusalem, 2000